
 
 
 

 
 
 

The Danish cell tower revolt 
 

The story of the three-way standoff between the cell phone industry, the 
government and several municipalities over the siting of cell phone towers in 
Denmark.  The conflict started in 2003 and took eight years to fully finish. 
 

 
 
Keywords: Cell tower, base station, regulation, health, siting, Denmark, 

Danmark, mobilmaster, antennemast, mobilstråling 
 
 
The controversy apparently started with a newspaper article and a report, which 
were published within weeks of each other. 
 
The article was published on August 15, 2003 in the respected newspaper 
Engineering Weekly (Ingeniøren).1  It published a two-page story about a Danish 
engineer who had become so sensitive to electromagnetic radiation that he had to 



2   Danish mast standoff 
 

 
 
 

 

quit his job and move to a remote location.  The article interviewed four 
Scandinavian researchers — two supported the story and two were very skeptical. 
 
Then a few weeks later, the Dutch governmental research institution, TNO, 
published a report with a study,2 which showed the radiation from cell towers had 
a measurable stimulatory effect on a group of test persons.  The story was carried 
by many newspapers in Denmark, and was mentioned several times in the 
following debates. 
 
The conservative newspaper Berlingske Tidende started looking into the radiation 
from cell phones.3  It said that though the authorities and the cell phone industry 
do not seem to be concerned, some researchers are.  It quotes the Swedish 
neuroscientist, Professor Leif G. Salford, as saying that the cell phone comprises 
the largest human experiment ever done.  His research at Lund University showed 
that when lab rats are exposed to cell phones, the protective blood-brain barrier 
becomes leaky and there is an increase in dead brain cells.  The implication for 
humans is obvious. 
 
Dr. Jørgen Olsen, who leads the research at the Danish Cancer Society (Kræftens 
Bekæmpelse) was also interviewed and expressed his concern with the new 
wireless lifestyle and especially the possible effects on children. 
 
The article ends wondering what the consequences will turn out to be in ten, 
twenty or thirty years. 
 
By late October the controversy started to gather full steam.  Another major 
Danish newspaper, Jyllands-Posten, published an editorial that called the situation 
scandalous.4  It compared the cell towers to x-rays, which scientists also once 
thought were harmless. 
 
Then the politicians started to weigh in on the issue.  The chairperson of the 
parliament health working group, Birthe Skaarup (of the nationalistic Danish 
People’s Party) published an article5 where she expressed her concern about cell 
towers placed close to homes, schools and kindergartens.  She also found it 
unreasonable that the public is kept in the dark, as the location of existing and 
planned cell towers is kept secret. 
 
She concluded that the health of the citizens is more important than money and 
suggested a moratorium on new towers until sufficient research is available to 
evaluate the risks. 
 



Danish mast standoff 
 
 

 
 
 

3 

Three days later, Jyllands-Posten published its second editorial on the subject.6  It 
strongly criticized the current radiation limits in Denmark and the European 
Union. 
 
Five days later Berlingske Tidende7 wrote about a major conflict brewing between 
the telecom industry, the central government and several municipalities.  The 
towns of Kalundborg, Holbœk and Tølløse refused to permit any further cell 
towers, and the capital city of Copenhagen was expected to follow suit within 
days. 
 
Meanwhile, the government was in a bind, as it had sold licenses to four telecom 
operators for a total of 3.8 billion kroner (approximately $500 million), with 
stipulations that required the industry to provide a certain level of 3G coverage 
within five years.7,9  If the operators were denied access to some areas, they could 
not fulfill the stipulations. 
 
A spokesperson for the telecom industry called the whole controversy hysteria and 
asked the politicians to calm down. 
 
The Minister of Science, Helge Sander (of the Liberal Party) asked everybody to 
be reasonable.  He also stated that the siting of the towers is up to the 
municipalities. 
 
The newspaper Information, interviewed a scientist at Aarhus University, Sianette 
Kwee, who was not in doubt.  She referred to a large body of science showing 
biological effects, including some of her own research.8  When asked about the 
many studies showing no effect, she said a lot of them were funded by the industry 
and such studies tend to produce the results the industry wants just as the tobacco 
industry once did.  She mentioned that even the Danish Cancer Society have 
received funding from the cellular companies Sonofon and TDC, and thought that 
could influence the results. 
 
The Danish government announced they intended to spend 30 million kroner ($5 
mill, 3.7 million euros) to look into the wireless health risks.8 
 
The controversy continued to heat up.  By December, Jyllands-Posten published 
an article titled Trench Warfare about Radiation.9  It asserted that the two sides of 
the issue had highly entrenched positions, while the general public was split on the 
issue.  The article concluded that there is no doubt that the radiation affects 
humans, but it is unclear whether the effect can damage people’s health. 
 



4   Danish mast standoff 
 

 
 
 

 

The central government’s stance was that there were no documented health 
effects, while critics pointed out that the government was mostly focused on 
avoiding a conflict with the four telecom operators, who had paid for being 
allowed to erect their masts. 
 
The telecom industry pointed to a government report from June 2003, which stated 
that there are no documented health effects and it is unlikely that there are any.  
The newspaper article said that this report apparently was produced at the request 
of the telecom industry, and has been heavily criticized. 
 
Additional municipalities had at this point placed a moratorium on cell towers, 
including the major cities of Aarhus, Aalborg and Odense. 
 
The telecom industry offered to not erect their transmitters near schools and 
institutions, but maintained that there were no health concerns.  The critics pointed 
out that it makes no sense to protect the schools, if the children are exposed at 
home. 
 
Two days later, the Minister of Science was quoted as saying that it is illegal for 
the municipalities to enact a total ban on cell towers.10  The city of Aarhus 
responded by requiring all cell tower applications to be individually considered by 
the city council, which would greatly slow down any new towers, and one of the 
members of the council said the city had the right to deny any new towers if it 
chose. 
 
Aarhus, and possibly also Copenhagen, enacted a ban on cell towers placed on 
public buildings. 
 
The Minister of Science stated that he would not force the municipalities to accept 
the towers, and that any legal action must come from the four tower operators.  
According to the article,10 the operators were very reluctant to go to court, perhaps 
because that could cause problems later when they would have to cooperate with 
the municipalities on installing their towers and infrastructure. 
 
The newspaper BT published a picture of a dead bird, with the story that some 
British researchers speculated that the recent decline in some bird populations may 
be caused by the cell towers.  The thought was that the radiation might make the 
birds sterile, or disturb their navigation, which is based on the Earth’s natural 
magnetic field.11 
 
The Engineering Weekly did not take sides on the issue, though in a January 2004 
article12 it stated that in the scientific world there were essentially two camps: 



Danish mast standoff 
 
 

 
 
 

5 

neutral and against the towers.  The article then compared the various types of 
wireless radiation in a typical home. 
 
On February 18, 2004, the front page of Jyllands-Posten had the header:  The 
battle is lost — the mast ban is about to fall.  The accompanying article13 reported 
that the County of West Sealand (Vestsjœllands Statsamt) had ordered the town of 
Kalundborg to allow the cell towers.  The decision was accepted by the major 
cities of Copenhagen, Aalborg, Aarhus and Herning, which said they would start 
processing applications for cell tower sitings.  The town of Silkeborg intended to 
continue the fight. 
 
The Danish government made the decision that the antenna siting database will be 
made public on a government web site, so citizens are informed about present and 
future towers.13  This became the website www.mastedatabasen.dk. 
 
The Danish parliament held a hearing on the cell tower issue on March 10, 2004.14  
It lasted six hours and included presentations by researchers supporting both sides 
of the issue.  The result was that all the Danish municipalities were ordered to plan 
for future cell towers.  This meant that each municipality could choose to have the 
towers sited at less controversial locations, such as away from schools.  This also 
makes it possible for the municipalities to require the operators to share towers, 
instead of each having their own.  The process allows citizens to protest specific 
sites, and they are welcome to bring up the health concerns, as long as they are 
fact-based. 
 
The aftermath 
The media was remarkably quiet on this issue for the next three years. 
 
Politiken published an article about a student at Aarhus University who thought 
cell towers are best placed on top of schools, since the kids’ cell phones would 
then radiate less than if they were talking to a tower further away.  A professor 
was asked about it and said that even though a cell phone radiates much more than 
a tower, it only does that for a short period of time, while the tower radiates 24/7.15 
 
The city of Aarhus kept discouraging the placing of cell towers at schools and 
daycare centers.23  It is unclear whether any other municipality did. 
 
The science arrives 
By 2008 the results of the Danish studies arrived.  The Engineering Weekly 
pronounced the results:  “Six Danish research projects exonerate cellular 
radiation.”16 



6   Danish mast standoff 
 

 
 
 

 

 
Three of the studies looked for various changes in the brain of people or rats, when 
exposed to cellular radiation.  One of them17 tried to replicate the Dutch study2 that 
started the controversy, but besides producing headaches in the testers, there were 
no other problems, and the scientists thought the headaches could be for other 
reasons. 
 
The flagship study was the Danish Cohort Study, which is an ongoing project 
following 420,000 Danish cell phone users over many years.  It has so far not 
found any increased risk of cancer or other neurological diseases, though the cell 
users have more trouble with migraines and dizziness.18 
 
The Danish Cohort Study has been heavily criticized by several international 
scientists,19,20 who point out some very serious flaws.  One problem is that 200,000 
heavy cell phone users are in the “unexposed” control group.  Another is that users 
of cordless phones are considered “unexposed,” even though the radiation is very 
similar.  This criticism does not appear to have been mentioned in the Danish 
media. 
 
The fifth report was a theoretical consideration of what mechanism might cause an 
effect in the brain.  The last report was a social study. 
 
The chairman of the committee overseeing the research projects, professor 
Philippe Grandjean, cautioned against concluding there are no health effects, but 
he stated that it looks like they are limited.21 
 
The last holdout falls 
Ekstra Bladet reported in 2009 that the Danes’ thirst for wireless means that the 
cellular companies need to install six new towers a day for the next two years.22 
 
The city of Aarhus had continued to discourage cell towers by schools and 
daycares, but by 2010, the industry created a confrontation.23  A telecom operator 
wanted to upgrade an old tower on the Grønlykke school in Aarhus, but the school 
administration refused.  The telecom operator appealed to the Statsforvaltning, 
which ruled that Aarhus could not refuse a tower based on health issues.  They 
contended that the health issues were settled by the six reports published in 2008. 
 
The ruling went further and stipulated that Aarhus must stop discouraging the 
placement of towers near schools and daycare centers. 
 
The city of Aarhus complied by issuing new guidelines (“antennevejledning”) for 
the siting of towers.  The new guidelines were now limited to aesthetic criteria that 



Danish mast standoff 
 
 

 
 
 

7 

encouraged placing the antennas on tall buildings and smoke stacks, and placing 
the towers in industrial areas and along major roads.23 
 
The fall of the last holdout was reported only by the local media in Aarhus. 
 
Six months later, Aarhus Stiftstidende complained that the second largest city in 
Denmark was behind most other Danish cities in the wireless buildout.  The article 
referred to the city of Aarhus as a digital backwater, due to the restrictive tower 
siting policies.  A spokesperson for the city administration says that the city’s 
restrictive policies are now a thing of the past.24 
 
Towers everywhere 
Today, there are towers everywhere in Denmark, and more are coming.  People 
and businesses are clamoring for better coverage and higher speeds.  Some rural 
communities even offer rent-free sites and cash payments to bring in the 
towers.24,25,26 
 
It is rare that there is resistance to a new tower, and when it happens, the health 
issue is brushed away as being without merit.27 
 
In 2012 a senior scientist at the Technical University of Denmark stated on 
national TV that she was electrically hypersensitive,28 and in 2014 the magazine 
Information Weekend (part of the daily newspaper Information) had a theme issue 
where they interviewed four people with EHS,29 but otherwise people with EHS 
are not mentioned by the media. 
 
Commentary 
Denmark missed a golden opportunity to use the precautionary principle to create 
prudent guidelines for siting cell towers and other transmitters.  The industry was 
willing to compromise and offered to leave schools and daycare centers alone.  
They might also have agreed to keep some minimum distances to people’s homes, 
especially by not placing their transmitters on the roof of apartment buildings.  It 
is much more difficult to improve the situation after the towers have been built. 
 
 
The six Danish reports seem to have put the whole issue to rest in the eyes of the 
authorities and the media.  Neither of them found any major problems, so this is 
not surprising.  It is common for any country, large and small, to consider its 
“own” research far superior to anything made elsewhere, and that may be a factor 
in why international research played such a small role, and why the criticism was 
ignored. 



8   Danish mast standoff 
 

 
 
 

 

 
The website for the Danish Cancer Society (accessed Aug 31, 2014) states that 
only 4% of their budget comes from public sources.  The rest are individuals and 
corporate sponsorship.  Their Danish Cohort Study was started before the 
government allocated the 30 million kroner for research in 2003, so it appears to 
be using corporate funds, as stated by Sianette Kwee.8  It is common that large 
sponsors influence the design of a study and there is a large body of evidence that 
corporate sponsored research tends to reach conclusions that favor their sponsors, 
which may explain why this study is so poorly designed.20 
 
Neither of the six reports studied the effect of cell towers.  The logic was probably 
that it is easier to find health effects from a cell phone, since it radiates a person 
more powerfully.  But a tower radiates 24/7, including at night when people may 
be more vulnerable, so they are not comparable. 
 
The rate of brain cancer in Denmark has risen dramatically over the past decade.  
From 2003 to 2012 it went up by 41% for men and 46% for women.  Nobody 
knows the cause, and apparently there is great resistance at the Danish Cancer 
Society to consider the obvious possibility.30 

 
The restrictive tower siting policies in Aarhus lasted nearly eight years and have 
created the opportunity to compare the health statistics with another city in 
Denmark to see if the policy made a difference.  But, is there any scientist willing 
to try, while the whole country seems to be cheerleaders for even more towers? 
 

2014 
 
References 
1. Farlige Felter, Gitte Willumsen, Ingeniøren, August 15, 2003. 
 
2. Effects of Global Communication System radio-frequency fields on Well Being and Cognitive 

Function of human subjects with and without subjective complaints, TNO report FEL-03-
C148, Sept. 2003, A.P.M. Zwamborn et al. 

 
3. Lars Henrik Aagaard in Berlingske Tidende, Sept. 21, 2003. 
 
4. Skandaler i Kø (editorial), Jyllands-Posten, Oct. 20, 2003. 
 
5. Sundhed vigtigere end penge, Birthe Skaarup (member of parliament), Jyllands-Posten, Oct. 

21, 2003. 
 
6. Grænseproblemer (editorial), Jyllands-Posten, Oct. 24, 2003. 
 
7. Opgør on mobilmaster undervejs, Jakob Skouboe, Berlingske Tidende, Oct. 29, 2003. 



Danish mast standoff 
 
 

 
 
 

9 

 
8. Mobilsråler er Skadelige, Ulrik Dahlin, Information, Nov. 12, 2003. 
 
9. Skyttegravskrig om Stråler, Michael Stenvei, Jyllands-Posten, Dec. 1, 2003. 
 
10. Mobilstrid i politisk hårdknude, Michael Stenvei, Jyllands-Posten, Dec. 3, 2003. 
 
11. Mobilmaster skyld i spurvedød, SIR, BT, January 2014. 
 
12. Stråling til husbehow, Kent Krøyer, Ingeniøren, Jan. 23, 2004. 
 
13. Kommuner fjerner masteforbud, Michael Stenvei, Jyllands-Posten, Feb. 18, 2004 (front page 

and page 2). 
 
14. Kommunerne skal til at udarbejde masteplaner, Michael Stenvei, Jyllands-Posten, March 11, 

2004. 
 
15. Tættere på mobilmasten – mindre stråling, Sisse K. Ibsen, Politiken, Aug. 25, 2004. 
 
16. Seks danske forskningsprojekter frikender mobilstråling, Mads Nyvold, Ingeniøren, May 29, 

2008. 
 
17. Mobilstråling gav forsøgspersoner mere hovedpine, Mads Nyvold, Ingeniøren, Jan. 14, 2008. 
 
18. Mobiltelefoner giver ikke kræft, Berlingske Tidende, Feb. 9, 2009. 
 
19. The Danish Cohort Study: The Politics and Economics of Bias, Microwave News, Nov. 3, 

2011. 
 
20. Overpowered – What science tells us about the dangers of cell phones and other WiFi-age 

devices, Martin Blank, Seven Stories Press, 2014. 
 
21. Måske er mobilstråling ufarlig, Karsten Bjørno, Aarhus Stiftstidende, Oct. 16, 2009. 
 
22. Seks mye mobilmaster om dagen, Ekstra Bladet, Apr. 22, 2009. 
 
23. Skoler skal tillade mobilmaster, Henrik Havbœk Madsen, Aarhus Stiftstidende, Apr. 13, 

2011. 
 
24. Aarhus tilhører det digitale udkantsdanmark, Louise Mandal Deruginsky, Aarhus 

Stiftstidende, Nov. 11, 2011. 
 
25. Dårlig dœkning piner kommuner og regioner, Thomas Breinstrup, Berlingske Tidende, 

March 19, 2014. 
 
26. Stœdige beboere fik hængt mobilmast op i vindmølle, Thomas Breinstrup, Berlingske 

Tidende, April 11, 2014. 
 
27. Nej tak! Hvidovre Avis, April 9, 2013 (weekly local newspaper). 
 



10   Danish mast standoff 
 

 
 
 

 

28. DTU forsker med sølvklæde på åben skærm: Jeg er el-overfølsom, Magnus Bredsdorff, 
Ingeniøren, March 9, 2012. 

 
29. Flugten fra Strålerne, Ditte Jensen, Information Weekend, March 22-23, 2014. 
 
30. Something is Rotten in Denmark, Microwave News, Dec. 13, 2013. 
 
All referenced newspapers are major papers in Denmark, except ref 27, which is a 
small weekly paper.  Microwave News (refs 19 and 30) is an American news 
source (microwavenews.com).  Most articles are available on the web, though 
many of the newspapers do not have online archives back to 2003. 
 
 
 
 


